آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
گسترش دامنه تحریم ها، مشکلات داخلی بر سر قیمت گذاری خودرو حالا کم کم زمزمه های ورشگستگی این صنعت را به گوش می رساند.
آنطور که خودرو سازان می گویند سال گذشته از محل تصمیمها و سیاستهای دولت چهارهزارمیلیاردتومان متضرر شدهاند. این زیان از بابت تاخیر در قیمتگذاری و اشتباه در تعیین قیمت خودروهای تولید داخلی بوده است.
گفته می شود که این میزان از زیان اعلام شده عدد واقعی نیست چرا که بنا به ماده 141 قانون تجارت اگر زیان شرکتی بیش از نصف سرمایهاش باشد، آن شرکت باید کاهش سرمایه دهد. همچنین در شرایطی که میزان بدهیهای شرکتی از میزان کل داراییهای آن بیشتر شود، شرکت ورشکسته اعلام میشود.
مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است که مقصر اصلی در زمینه بحران شدید صنعت خودرو که میتواند به ورشکستگی خودروسازان منجر شود، نه شورای رقابت بلکه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است. این سازمان با تعیین نرخهای غیرواقعی برای خودروها موجب آغاز دومینوی بحران در صنعت خودرو شده است.
به گفته میرخانی رشتی سازمان حمایت در چند سال اخیر از واقعی سازی قیمت خودروها جلوگیری کرده و با الزام خودروسازان به فروش محصولات با قیمتهای غیر واقعی، به تدریج توان مالی خودروسازان را ضعیف و ضعیفتر کرد.
اما چندی پیش انجمن خودروسازان در نامهای به رییس شورای رقابت با انتقاد از دستورالعمل نهایی قیمتگذاری خودرو اعلام کرد: «مبنا قرار دادن قیمتهای پایه سال ۹۱ باعث ورشکستگی قطعهسازان، توقف کامل خودروسازان، قطعهسازان و حتی شبکه خدمات پس از فروش خواهد شد.»
علیرضا شجاعی معاون وزیر صنعت نیز پیش از این گفته بود شورای رقابت صنعت خودرو را تا نابودی کشاند و بلاتکلیفی چندینماهه در صنعت خودرو تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرد و به آستانه نابودی کشاند.
در همین حال عضو انجمن قطعهسازان خودرو از اخراج حداقل 122 هزار كارگر شاغل در واحدهاي سازنده قطعات خودرو به دليل نوسانات اقتصادي از سال گذشته تاكنون خبر داده است. این میزان حداقل 30 تا 50 درصد کل کارگزان را تشکیل می دهند. به گفته محمدرضا نجفيمنش، 137 واحد قطعهسازي در جريان مشكلات اقتصادي سال گذشته تعطيلي شده اند.
در این شرایط صنعت خودرو چشم انداز تازه ای برای خود یافته است: چین! اگرچه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص نمی بیند اما گفته است که در شرايط تحريم و زماني كه خودروسازان اروپايي از همكاري با خودروسازان ما خودداري ميكنند، چارهيي جز همكاري با كشور چين نداريم.
مذاکرات انجام شده با واکنش های تندی روبرو شده است. غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مذاکره خودروسازان با چینی ها برای واردات قطعه چینی، ضمن اعلام اینکه چین همیشه در حال مکیدن شیره اقتصاد و بازار اقتصادی ایران است، گفت: «با واردات قطعات چینی اعتبار خودروی ایرانی را در داخل و خارج زیر سوال می بریم و این آفتی است که حیات خودروسازی کشور را تهدید می کند.»
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1